تمام آنچه درباره پرداخت خرد باید بدانید

تمام آنچه درباره پرداخت خرد باید بدانید

در دنیای امروز تقریبا می‌شود هر کالا و خدمتی را به ‌صورت آنلاین تهیه کرده و هزینه آن را پرداخت نمود. این محصولات که در بیشتر مواقع هزینه کمی دارند، به‌عنوان پرداخت خرد شناخته می‌شود.

از آن‌جایی که تعداد کسب‌وکارها و ارائه محتوا و خدمات بر بسترهای دیجیتالی بیشتر شده و محصولات فین‌تکی نیز به پیشرفت خود ادامه می‌دهند، پرداخت‌های خرد در حال تبدیل شدن به روشی مطمئن‌تر و ایمن‌تر برای انجام تجارت الکترونیک هستند.

اما پرداخت‌های خرد چگونه کار می‌کنند و چگونه می‌توانند در کسب‌وکارها استفاده شوند؟ در این مقاله، چندین نمونه از پرداخت‌های خرد، مزایای استفاده از آن‌ها و استراتژی‌هایی برای پیاده‌سازی پرداخت‌های خرد در سیستم‌های پرداخت کسب‌وکار شما را ارائه می‌کنیم.

پرداخت خرد چیست؟

پرداخت خرد یک تراکنش با مبلغ کم است که معمولا به صورت آنلاین و برای سفارش‌های آنلاین، خرید کالا یا دریافت خدمات کوچک انجام می‌شود.

ایده پرداخت خرد اولین بار در دهه ۱۹۶۰ توسط تد نلسون (Ted Nelson)، آینده پژوه و فیلسوف فناوری به عنوان راهی برای پرداخت حق انتشار محتواهای آنلاین مطرح شد. اگرچه امروزه این روش به یک مدل تبلیغاتی تبدیل شده است اما کسب‌وکارهای زیادی شروع به استفاده از ایده نلسون مبنی بر پرداخت خرد کردند تا به مشتریان اجازه انجام معاملات کوچک را بدهند.

اینکه یک تراکنش باید چقدر کوچک باشد تا به عنوان پرداخت خرد در نظر گرفته شود، به کسب‌وکارها و پردازشگر پرداختی که مبادله را انجام می‌دهد، بستگی دارد.

انواع پرداخت‌های خرد

مصرف‌کنندگان می‌توانند پرداخت‌های خرد را به 3 روش مختلف پرداخت براساس مصرف، پیش‌پرداخت، یا پس‌پرداخت انجام دهند که هر روش مزایا و معایب خود را دارد.

1- پرداخت براساس مصرف (Pay-As-You-Go)

این روش به سادگی از کارت اعتباری یا نقدی مشتری و برای خرید مقاله، خدمات، کالا و … که یک بار هزینه آن پرداخت می‌شود، قابل دریافت است. از مزیت‌های روش پرداخت براساس مصرف می‌توان به تشویق مصرف‌کنندگان برای خرید کالاهای دیجیتالی ارزان قیمت اشاره کرد.

با این حال، انجام خریدهای ناگهانی، باعث می‌شود که مصرف‌کنندگان نیازمندی خود را همیشه از یک کسب‌وکار خاص برطرف نکنند. مهم‌تر از آن، هزینه‌های تراکنش ناشی از این پرداخت‌های خرد (که اغلب هم مبلغ‌های بالایی دارند) این روش را مقرون‌به‌صرفه نمی‌کند.

2- پیش‌پرداخت (PrePay)

اگر تا به حال از کارت‌های هدیه فیزیکی یا دیجیتال استفاده کرده‌ یا هزینه اشتراک یک سرویس را خرید کنید، در واقع شما از مدل پرداخت خرد پیش‌پرداخت استفاده کرده‌اید. پیش‌پرداخت به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا با استفاده از ارز مجازی روی کارت هدیه یا کیف پول دیجیتال، روی مواردی مانند دانلود برنامه یا دیدن فیلم‌های مورد علاقه، پرداخت خرد انجام دهند.

از آن‌جایی که پیش‌پرداخت کل هزینه خریدهای آتی مشتریان را در بر می‌گیرد، با توجه به هزینه‌های تراکنش و کارمزدهای موجود در آن، به نظر می‌رسد که ارزش این کار را دارد.

استفاده از کارت‌های هدیه فیزیکی برندها یا همان ووچر (Voucher) برای پرداخت‌های خرد نیز به مشتریان امکان می‌دهد تا تجربه خرید متفاوتی داشته باشند. استفاده از این کارت‌ها (به‌واسطه اختصاصی بودن برای برند) باعث بازگشت مشتریان به آن کسب‌وکار می‌شود.

3- پس‌پرداخت (Post-Pay)

با پس‌پرداخت، مصرف‌کنندگان پس از انجام تعدادی کار مشخص، هزینه آن را پرداخت می‌کنند. مثلا مجموعه‌ای خدمات و سرویس‌ها دریافت شده و سپس همه هزینه‌های آن‌ها را در قالب یک صورتحساب واحد پرداخت می‌شود.

معمولا در سرویس پس‌پرداخت، مصرف‌کنندگان در پایان هر ماه به ازای میزان استفاده یا حق اشتراک مصرفی، مبلغ حساب شده را پرداخت می‌کنند.

مدل پس‌پرداخت از مزایای هر دو مدل پرداخت براساس مصرف و پیش‌پرداخت برخوردار است. از آن‌جایی که تمام هزینه‌های مشتریان جمع‌آوری شده و یک مبلغ بزرگ را تشکیل می‌دهد، با این روش کارمزد تراکنش‌ها قابل کنترل می‌شود.

با این حال، بیشتر کسب‌وکارها و برندهای بزرگ همچنان به یک سیستم پرداخت‌های خرد لحظه‌ای نیاز دارند تا در ارائه سرویس‌ها و خدمات به مشتریان از آن استفاده کنند. همچنین ممکن است مشتریان در طول یک بازه زمانی خریدهای زیادی انجام نداده و صورتحساب بزرگی نداشته باشند؛ این موضوع هزینه‌های تراکنش را با مشکل مواجه می‌کند.

نمونه‌هایی از پرداخت‌های خرد

اگر تاکنون یک کالا را به ‌صورت اینترنتی خرید کرده یا یک سرویس کم‌هزینه را در اینترنت دریافت کرده باشید، در اصل یک پرداخت خرد انجام داده‌اید. همچنین استفاده از پلتفرم‌های استریم و VODها نیز نوعی پرداخت خرد است که از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

با این حال، پرداخت خرد می‌تواند چندین مورد استفاده دیگر نیز داشته باشد؛ به‌عنوان مثال شما برای شارژ اینترنت خانگی خود یا پرداخت حق اشتراک یک پلتفرم ویدئویی آنلاین یا پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل و جابه‌جایی از خانه تا محل کار، حساب بانکی خود را به سرویس‌های پرداخت موبایلی متصل می‌کنید و آن سرویس، پس از تایید نهایی توسط شما، مبلغ موردنیاز را از حساب تعریف شده برداشت کرده و واریز انجام می‌شود.

در سرویس‌هایی همچون گوگل‌ادز نیز از روشی مشابه برای وبلاگ‌نویسان و تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب استفاده می‌شود. در اینجا افراد از طریق انتشار محتوای خود در گوگل و براساس بازدید و کلیک‌ها درآمدزایی می‌کنند. مدل پرداخت‌ها در این کار، پرداخت خرد است.

پرداخت خرد چه مزیتی برای کسب‌وکارها دارد؟

پرداخت‌های خرد به بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک مزایای متعددی ارائه می‌دهد. شرکت‌ها با ارائه این سرویس به مشتریان فعلی و بالقوه خود امکان خرید هر محصول یا خدمتی را می‌دهند و سبب جذب بیشتر مشتری و افزایش فروش آن‌ها می‌شود.

همچنین ارائه سرویس پس‌پرداخت به مشتریان در انتخاب و تشویق آن‌ها به خرید موثر است.

نتیجه‌گیری

پرداخت‌های خرد به کسب‌وکارها این فرصت را می‌دهد تا با ارائه توانایی پرداخت‌های کوچک برای کالاها یا خدمات مورد نیاز مشتریان، فعالیت خود را توسعه دهند. از طرفی همزمان با رشد بازار تجارت الکترونیک در کشور، ارائه سرویس انجام پرداخت‌های خرد برای کالاهای دیجیتالی، فیلم، کتاب الکترونیکی و موسیقی بسیار آسان‌تر شده است.

البته، کارمزد تراکنش‌ها همچنان مشکلی برای ارائه‌دهندگان سرویس پرداخت‌های خرد است. کسب‌وکارهایی که از این روش پرداخت استفاده می‌کنند باید پردازنده‌های پرداخت خرد را پیدا کنند تا بتوانند در هزینه‌شان صرفه‌جویی کرده و در عین حال تجربه کاربری خوبی را به مشتریان خود ارائه دهند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.