
هر آنچه درباره اینشورتک یا فناوری بیمه باید بدانیم

در این مطلب درباره اینشورتک یا فناوری بیمه، اجزای آن، کاربردها، مزایا، موانع و راهحلهای موجود بر سر راه اینشورتک صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
اینشورتک یا فناوری بیمه چیست؟
استفاده از نوآوری برای صرفهجویی و بهرهوری بهتر از مدل فعلی صنعت بیمه را اینشورتک یا فناوری بیمه مینامند. کلمه اینشورتک از دو عبارت بیمه (Insurance) و تکنولوژی (Technology) تشکیل شده و الهام گرفته شده از اصطلاح فینتک (Fintech) است.
اینشورتک به شرکتهای بزرگ بیمه کمک میکند تا راهحلهای جدیدی را خارج از مدلهای سنتی تجربه کنند. این راهحلها میتواند شامل خدمات بیمهای با قیمتهای مختلف، بیمه برای مشاغل کوچک و بیمههای اجتماعی شود. اینشورتک همچنین به شرکتهای بیمه دسترسی به جریانهای داده باز با کمک اینترنت اشیا را فراهم میکند که یک سیستم قیمتگذاری پویا براساس شرایط بازار و رفتار مشتری ایجاد میکند.
صنعت بیمه با کمک فناوری اینشورتک علاقهمندان بیشتری داشته و این صنعت آمادگی خوبی برای استفاده از فناوریهای جدید و نوآورانه را دارد.
امروزه بیشتر مشتریان نیازهای بیمهای خود را از طریق دستگاههای هوشمند، اپلیکشنهای موبایل، دستگاههای نظارت خودکار و گجتهای پوشیدنی که همگی بخشی از ابزارهای ردیابی برای اینشورتک را تشکیل میدهند، برطرف میکنند. بهعنوان مثال یک سفر ناگهانی و برنامهریزی نشده برایتان پیش میآید؛ آخرین چیزی که به ذهن میرسد خرید بیمه است. در اینجاست که اینشورتکها و بهویژه استارتاپهای بیمهای به کمک شما میآيند و شما را برای چند روز محدود و حتی چند ساعت تحت بیمه قرار میدهند.
علاوه بر این، اینشورتک به شرکتهای بیمه کمک کرده است تا در تعهدنامه، رسیدگی به ادعاها و مدیریت داراییها کارآمدتر شوند. امروزه سرمایهگذاری در حوزه فناوریهای بیمهای عمدتا روی هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و دادهها متمرکز شده است.
اجزای فناوری اینشورتک
فناوری اینشورتک به دو دسته اصلی اجزای مبتنی بر فناوری و اجزای مبتنی بر راهحل تقسیم میشوند:
1- اجزای مبتنی بر فناوری:
هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اینترنت اشیا، اپلیکیشنهای هوشمند، بلاکچین و تجزیه و تحلیل دادهها از جمله بسترها و اجزای مبتنی بر فناوری هستند که در حال حاضر مورد استفاده قرار میگیرند:
- هوش مصنوعی: هوش مصنوعی عملکردهای انسان برای پاسخگویی سریعتر و دقیقتر را خودکار میکند. بهعنوان مثال، یک ربات گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی ممکن است به مشتری بالقوه کمک کند تا در یک سایت بهراحتی جستوجو کرده و درخصوص خرید یک محصول تصمیم بگیرد.
- یادگیری ماشین: یادگیری ماشین زیرمجموعهای از فناوری هوش مصنوعی است. شرکتهای بیمه حجم وسیعی از دادهها را جمعآوری میکنند که میتواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد مشتریان و آنچه ممکن است خود نیاز داشته باشند را در اختیارشان قرار دهد. به کمک یادگیری ماشین میتوان این دادهها را مدلسازی کرده، مقادیر حق بیمه را تخمین زد و میزان تقاضا را نیز پیشبینی کرد.
- اینترنت اشیا: استفاده از این فناوری به وجود دستگاههای متصل به اینترنت بستگی دارد تا دادهها را جمعآوری کرده و در تجزیه و تحلیل ریسکها استفاده کرد. شرکتهای بیمهای میتوانند به کمک دادههایی که از طریق گجتهای پوشیدنی یا ساعتهای هوشمند جمعآوری میشوند، مشتریان خود را شناسایی کرده و پیشنهادات ویژهای ارائه کنند.
- اپلیکیشن گوشیهای هوشمند: اپلیکیشنها را میتوان برای افراد یا مشاغل طراحی و شخصیسازی کرد. اپلیکیشنهای بیمهای به سادهسازی فرآیند انتخاب بیمهنامهها کمک کرده و کار را برای مشتریان خرید بیمه آسانتر میکنند.
- فناوری بلاکچین: فناوری بلاکچین استانداردهای امنیت دادهها را بهبود میبخشد و حس اعتماد را بین بیمهگر و بیمهگذار ایجاد میکند. این فناوری تصمیمگیری انسانها را راحتتر میکند، خواستهها را به سرعت پردازش کرده و کیفیت جمعآوری دادهها را افزایش میدهد.
- تجزیه و تحلیل دادهها: با کمک تجزیه و تحلیل دادهها، شرکتهای بیمه میتوانند بینش عمیقتری در مورد نیازهای مشتریان، محصولات و خدمات خود به دست آورند. آنها میتوانند به سرعت تقاضاها را پردازش کرده و پیشنهادات بازاریابی را برای هر مشتری سفارشی کنند تا برتری رقابتی خوبی نسبت به سایر بیمهگذاران داشته باشند.
2- اجزای مبتنی بر راهحل:
فعالیتهای مرتبط با قیمتها، گزینههای پرداخت، آموزش، فرهنگسازی و … در دسته اجزای مبتنی بر راهحل اینشورتکها قرار میگیرند:
- راهحل انگیزشی: راهحلهای انگیزشی میتوانند به کارگزاران و نمایندگان بیمه کمک کنند تا یک خطمشی خاص برای مشتریان در طیف وسیعی از ارائهدهندگان پیدا کنند. این امر نرخ بهرهوری نمایندگان را بهبود میبخشد و معاملات را آسانتر میکند.
- راهحل دادهها: با توجه به اینکه صنعت بیمه بهطور گسترده توسط دادهها هدایت میشود، شرکتها باید از اطلاعات جمعآوری شده خود بهتر استفاده کنند. با راهحل دادهها، سیستمها به هم متصل شده و به کاربران اجازه میدهند تا به دادههای عملی دسترسی پیدا کنند.
- راهحل پرداخت: بخش مطالبات و پرداخت بیمه یک حوزه مهم برای خودکارسازی است. به نوعی راهحلهای پرداخت، فرایندها را دیجیتالی میکند و مشتریان را قادر میسازد تا پرداختهای خود را به راحتی انجام دهند. با خودکار شدن فرآیند پرداخت، مشتریان احساس رضایت بیشتری داشته و به آینده آن کسبوکار کمک میکند.
کاربردهای کلیدی اینشورتک
تا اینجا با اینشورتک و اجزای مختلف آن آشنا شدیم و در ادامه قصد داریم برخی از برنامههای کاربردی و کلیدی آن را بیان کنیم:
-
تایید هویت مشتری
فرآیند شناخت مشتری (Know-Your-Customer) یکی از جنبههای مهم شناسایی مشتریان است که باید توسط شرکتهای بیمه، بیمهگران اتکایی (شرکتی که شرکتهای بیمه دیگر را که خود از ضررهای احتمالی مصون نیستند، بیمه میکند) و کارگزاران تکمیل شود. بیمهگران باید تمام اطلاعات طرف مقابل را برای تایید هویت جمعآوری کنند، که به معنای پرداختن به حجم قابل توجهی از دادهها است.
اینشورتک میتواند فرایند تایید هویت مشتریان را ساده کند. برخی از شرکتهای فناوری بیمه از بلاکچین برای توسعه نرمافزار اولیه خود استفاده کردهاند که اطلاعات شناسایی مشتری را از مقامات صادرکننده ذخیره میکند. این کار شرکت بیمه، بیمهگر اتکایی و کارگزار را قادر میسازد تا کنترل کاملی بر تمامی سوابق مشتریان داشته باشند.
-
تدوین قراردادهای هوشمند
قراردادهای هوشمند دارای پروتکلهای خودکاری هستند که احراز هویت، مذاکره و در صورت نیاز حتی اجرای اسناد را آسان میکند. قراردادهای هوشمند سرعت و دقت تسویه حسابها را افزایش میدهد. شرکتها میتوانند بدون نیاز به ارزیابی، قراردادها را ثبت و احراز هویت را اجرا کرده و حسابها را خیلی سریعتر مدیریت کنند. این کار احتمال تقلب را نیز کاهش داده و باعث افزایش رضایت مشتریان میشود.
- تشخیص و پیشگیری از تقلب
شرکتها سالانه مبلغ زیادی را جهت تشخیص و پیشگیری از تقلب در کسبوکار خود هزینه میکنند. با کمک فناوری اینشورتک، شرکتها میتوانند با یک سپردهگذاری دیجیتالی غیرمتمرکز، موارد تقلب و کلاهبرداری را شناسایی کرده و از بین ببرند. این امر صحت هویت فرد و ادعاها را تایید کرده و از معاملات تکراری یا تداخل شخص ثالث محافظت میکند.
-
فرایند پرداخت
شرکتهای بیمه باید توانایی سادهسازی پرداختهای حق بیمه و مطالبات را داشته باشند. مثلا دارندگان بیمهنامه خودرو براساس میزان مسافت طی شده حق بیمه را پرداخت کنند. برای این کار باید یک سیستم تلهماتیک در داخل خودرو این مسافتها را در زمان واقعی ثبت کند تا حق بیمه قابل محاسبه و پرداخت باشد. این کار نه تنها فرآیند را ساده میکند، بلکه خطاها را نیز کاهش میدهد.
مزایای اینشورتک
مزایای اینشورتک برای مصرفکنندگان و بیمهگذاران بسیار زیاد است:
مزایای اینشورتک برای مشتریان
توانمندسازی مصرف کننده: یک پلتفرم اینشورتکی توسط مصرفکنندگان هدایت میشود و آنها را قادر میسازد برای هر جنبهای از زندگی خود ارزش قائل شوند. در اینجا تمام فرایند ثبتنام، احراز هویت، انتخاب و خرید بیمه مورد نظر توسط خود افراد انجام میشود و مشتریان حق انتخاب آزادانه دارند.
راحتی و سهولت دسترسی: امروزه اکثر مشتریان تمام کارهای خود را از طریق تلفن همراه انجام میدهند. آنها انتظار دارند همان سهولت تلفن همراه را در مورد بیمه نیز داشته باشند. فناوری اینشورتک سازگار با موبایل است؛ بنابراین مصرفکنندگان میتوانند محصولات مورد نظر خود را مقایسه کرده، از نظرات کاربران مطلع شده و به راحتی در منزل آن را خرید کنند.
افزایش امنیت و سفارشیسازی: با استفاده از اینشورتک، شرکتها سیاستهای سختگیرانه ضد هرزنامه و امنیتی تعیین میکنند تا اطمینان مصرفکنندگان را هنگام انجام معاملات آنلاین تضمین کنند. همچنین این امکان را فراهم میسازد تا با جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها، پیشنهادات بیمهای بهبود یافته و حتی محصولات شخصیسازی شوند.
مزایای اینشورتک برای شرکتهای بیمه
اینشورتک میتواند در زمان و هزینه صرفهجویی کرده و با تأیید هویت مشتریان و مبارزه با پولشویی، از تقلب در این صنعت جلوگیری کند.
همچنین با خودکارسازی فرایند جمعآوری اطلاعات و ارائه محصولات جدید و فناورانه، تجربههای جدیدی برای شرکتها و بیمهگران خلق کنند.
موانع و راهحلها برای اینشورتک
مانع اصلی بر سر راه اینشورتک مسئله حریم خصوصی است. سازمانهایی که به این فناوری علاقهمند هستند باید جنبههای حقوقی استراتژیک قابل اجرا در شرکت و حوزه قضایی خود را بررسی کنند. راهحل دیگر این است که دائما باید با شرکتها در تماس باشید و در مورد مقررات بهروز بمانید.
اینشورتک با ارائه روشی بینظیر، بدون خطا و ایمن به مشتریان و ارائهدهندگان خدمات، صنعت بیمه را متحول کرده است. شرکتهای بیمه برای بهرهمندی بهتر از مشتریان، باید روی فناوری جدید سرمایهگذاری کنند و راهحلها را براساس نیازهای فردی سفارشی کنند.
در این میان، همراه کارت به عنوان یک اپلیکیشن پرداخت برای ارائه خدمات بهتر و گستردهتر به کاربران خود، قصد دارد به زودی وارد صنعت اینشورتک شود. همراه کارت، یک اپلیکیشن پرداخت رایگان است که امکان کارت به کارت از مبدا 32 بانک از جمله کارت به کارت بانک پاسارگاد، استعلام موجودی حساب، اعتبارسنجی بانکی، پرداخت قبض، خرید شارژ و خرید بسته اینترنت، پرداخت و استعلام خلافی خودرو، عوارض آزادراهی و … در آن فرآهم شده است. همراه کارت را میتوانید برای گوشیهای اندورید و ios از لینکهای زیر دانلود کنید: