
فینتکها بر صنعت بانکداری جهان چه تاثیراتی دارند؟

فینتک به عنوان شاخه جدیدی از اقتصاد است که متشکل از شرکتهای جوانی است که محصولات و خدمات بهبود یافته را برای مشتریان بازارهای مالی ارائه میدهند. تعریف دیگر کلمه فینتک را میتوان به این صورت بیان کرد: به شرکتهای فناوری جدید که بر اساس منابع مالی خود، مکانیسمهایی را برای معرفی فناوریهای نوآورانه به بخش سنتی مالی و اقتصاد توسعه میدهند.
سومین درک از ماهیت فینتک در فعالیت عملی مبتنی بر استفاده از نرمافزارها و زیرساختها برای پاسخگویی به تقاضای محصولات بازار مالی نهفته است.
براساس این تعاریف میتوان گفت صنعت نوپای فینتک تاثیرات مهمی بر مدلهای بانکداری جهان گذاشته است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:
فناوریهای ابری و کلان داده (Bigdata)
فناوریهای ابری، دسترسی به اطلاعات را بدون نصب و استفاده از برنامههای کاربردی خاص روی دستگاهها فراهم کرده و به بانکها اجازه میدهد با متمرکز کردن خدمات در شبکه، محصولات خود را در هر نقطه از جهان عرضه کنند.
کلان دادهها نیز به نوبه خود، براساس تجزیه و تحلیل اطلاعات دیجیتالی که از طریق سوابق جستجو در اینترنت، شبکههای اجتماعی، فعالیتهای گذشته و نیازهای مطرح شده به دست آمده است، پیشنهادهای هدفمند و شخصیسازی شده را به مشتریان ارائه میدهند.
رابط برنامهنویسی کاربردی (API)
رابط برنامهنویسی کاربردی مجموعهای از کلاسها، رویهها، توابع، ساختارها و … است که توسط یک برنامه کاربردی، سرویس یا سیستمعامل برای استفاده در محصولات نرمافزاری خارجی ارائه میشوند.
رسانههای اجتماعی و ارتباطات سیار با اپلیکیشنهای ویژه
استفاده بانکها از شبکههای اجتماعی این امکان را میدهد تا اطلاعاتی در مورد نیاز مشتریان در استفاده از محصولات مالی جدید، برندینگ و اعتمادسازی برای بانک و تسریع فرایندها بر بستر بلاکچین در روابط با مشتریان به دست آورند.
مزیت اصلی بانکداری همه کانالی این است که مشکلات مشتریان را میتوان خیلی سریع شناسایی و حل کرد. واگذاری بخشی از وظایف به ابزارهای دیجیتالی مانند رباتهای گفتگو باعث صرفهجویی در هزینهها و ارائه خدمات شخصیشدهتر به مشتریان توسط پلتفرمهای خدمات مالی دیجیتال میشود. این یک رویکرد منعطف است و با نیازهای منحصربهفرد مشتریان سازگار خواهد بود. همچنین روابط با مشتریان و پاسخگویی سریع و مناسب، فرصتی برای بهبود تجربه مشتریان و افزایش وفاداری آنها به استفاده از خدمات مالی دیجیتال است.
آینده خدمات فینتک
اگر نگاهی به مسیر رشد تکنولوژی و توسعه فناوریها بیاندازیم، متوجه این موضوع خواهیم شد که بهزودی سیستمهای پرداخت با ابزارهایی مبتنی بر هوش مصنوعی تنظیم شده و آینده صنعت پرداخت را در سطح جهانی و در هر سختافزاری تعریف میکنند.
با تجزیه و تحلیل تاریخچه عملیاتهای مالی، عادتهای خرج کردن و رفتار مشتریان میتوان فعالیت آنها را در آینده پیشبینی کرد و بهعنوان مثال روشهای پرداخت با کارمزد کاهشیافته را به آنها پیشنهاد داد.
یکی دیگر از فرایندهای جدید و نوپا در پرداخت، انجام تراکنشهای مالی صوتی است. البته این کار نیازمند سازوکارهای ویژه امنیتی و تاییدیه پرداخت است؛ اما یکی از جدیدترین نوآوریها برای رشد در صنعت فینتک هستند.
در حال حاضر با ارزشترین منبع، دادههای مالی هستند و ادغام آن با راهحلهای پرداخت و سایر سیستمها، میتواند به درک رفتار خرید، ارائه راهکارهای مرتبط، افزایش حفظ مشتریان و ارائه تجربیات بهتر کمک کند.
از طرفی مدل بانکداری باز (Open Banking) راهحل مناسبی برای دستیابی ایمن به اطلاعات مالی مشتریان است. بانکداری باز میتواند به شرکتها کمک کند تا اطلاعات دقیقتری از وضعیت مالی مشتریان خود برای ارائه خدمات متنوع به آنها داشته باشند. همچنین، این امکان را نیز به مصرفکنندگان میدهد تا تصویر روشنی از امور مالی خود مشاهده کنند.
فینتک برای بانکها چه معنایی دارد؟
این صنعت شکلهای مختلفی از همکاری بین بانکهای سنتی و فینتکها را دیده است. اگر مدتی پیش فینتک به عنوان یک تهدید بالقوه برای بانکها و بهطور کلی صنعت بانکداری تلقی میشد، اکنون آنها از همکاری و سود متقابل صحبت میکنند. شرکتهای فینتک میتوانند با ارائه خدمات و راهحلهای خاص مانند خدمات تحلیل ریسک، بانکها را پشتیبانی کنند.
بانک در حال حاضر در فرآیند تغییر است و با موفقیت یک مدل کسب و کار جدید را اجرا میکند، بنابراین بسیاری از ایدهها و روشهای جدید باید تطبیق داده شوند. یک نمونه این است که چگونه یک بانک کلاسیک میتواند با فینتک شریک شود.
بانک بینالمللی بالتیک (Baltic International Bank) یکی از مشتریان آژانس رتبهبندی سیگما در آمریکا است که از رویکردهای فناورانه برای ارزیابی کارایی مدیریت و کاهش خطر جرایم مالی در سطح سازمانی استفاده میکند. تمامی فرایندهای موجود در این کار مبتنی بر فناوریهای نوین و براساس بهترین شیوههای پرداخت دیجیتال صورت میگیرد. در سال ۲۰۲۰، شرکت سیگما ارزیابی مستقلی از بانک بینالمللی بالتیک انجام داده و خطرات سازمانهای مرتبط با پیشگیری از جرایم مالی، حاکمیت، تحریمها، فساد و شهرت را ارزیابی کرد.
فینتک چگونه بر بانکها تأثیر میگذارد؟
فینتک کاملا مکمل بانکداری کلاسیک است. به عنوان مثال فینتک به استفاده هوشمندانهتر از دادههای موجود و ارائه خدمات براساس دادهها کمک میکند؛ امروزه دادهها و اطلاعات از طلا و نفت ارزشمندتر هستند. اصطلاحی که بهتازگی در این خصوص رواج پیدا کرده سازمان بینشمحور (IDO) یا سازمان مبتنی بر دانش است که از تجزیه و تحلیل اطلاعات، دادهها و ورودیهایی که در تمام فرآیندها موجود است، رفتار و نیاز بعدی مشتریان را پیشبینی میکند.