بانکداری در متاورس، گامی فراتر از بانکداری دیجیتال

در این مقاله قصد داریم درباره دنیای متاورس، بانکداری در متاورس و جزئیات آن از جمله: اجزای متاورس و استراتژی بانک‌ها برای ورود به متاورس صحبت کنیم.

ماه‌ها بعد از اعلام خبر تغییر برند فیسبوک به متا و پس از یک تحول اولیه، اکنون توسعه و تکامل دنیای مجازی متاورس سرعت قابل قبولی دارد و توجه شرکت‌های فناوری‌محور زیادی به این فناوری جلب شده است؛ تا جایی که پیش‌بینی می‌شود اندازه بازار آن تا سال ۲۰۲۴ به ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

اتفاقات اخیر در بازارهای مرتبط با دنیای متاورس همچون NFT که حجم بازار ۴۱ میلیارد دلاری داشته و در سال ۲۰۲۱ مبلغ ۵۴ میلیارد دلار برای خرید کالاهای مجازی در آن هزینه شده است، این موضوع را نشان می‌دهد که دنیاهای مجازی به زودی در آینده نزدیک به یک زیستگاه طبیعی تبدیل خواهد شد که نیاز به سرمایه‌گذاری سازمانی برای تعامل با مشتری دارد.

در واقع پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۶، ۲۵ درصد از مردم حداقل یک ساعت در روز را برای کار، خرید، تحصیل، روابط اجتماعی یا سرگرمی در دنیای متاورس سپری خواهند کرد.

کارشناسان، متاورس را به‌عنوان یک اقتصاد جدید توصیف می‌کنند. متاورس یک الگوی تجاری کاملا جدید است که توسط اثر ترکیبی تکامل فناوری‌های مختلف تثبیت شده و در هسته خود، بر پایه فناوری‌های فراگیر و غیرمتمرکز ساخته شده است. این در حالی است که فناوری‌های غیرمتمرکز مانند  Web3و NFT یک زیرساخت قوی، انعطاف‌پذیر و مکانیزم تبادل ارزش ارائه کرده و همچنین فناوری‌های همه‌جانبه مانند واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، فناوری‌های لمسی و فضایی توانسته‌اند تجربه کاربری مجازی پایدار و پیشرفته‌ای را ارائه می‌کنند.

 

ورود بانک‌ها به دنیای متاورس

بیایید قبل از بررسی مدل بانکداری در متاورس، به سیر تحول بانک‌ها و بلوغ نظام بانکداری نگاهی بیاندازیم:

 

بانکداری سنتی

بانکداری سنتی یک مدل بانکی دو سطحی است که توسط بانک‌های مرکزی اداره می‌شود و به‌شدت بر تعاملات حضوری مشتری با بانک‌ها متکی است. بانکداری سنتی در وسعت و عمق خدمات بانکی و مدیریت ثروت، دستی و مبتنی بر کاغذ بوده و سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی محصولات و خدمات در آن وجود ندارد.

 

بانکداری دیجیتال

دیجیتالی شدن خدمات بانکی در حدود یک دهه گذشته سرعت گرفته است؛ بانکداری دیجیتال دو مدل دارد که مدل اول شامل دیجیتالی کردن فرآیندهای موجود و در دسترس قرار دادن آن‌ها از طریق اینترنت و روی تلفن همراه بوده و مدل دوم، خلق تجربه‌های جدید برای مشتریان با در نظر گرفتن فرایندهای دیجیتالی و استفاده از داده‌ها است. در این مرحله، بانک‌ها مانند یک شرکت فناوری عمل می‌کنند که تجربه مشتری، تعامل با مشتری و عملیات مشتری را بهبود می‌بخشند.

 

بانکداری باز و فراتر از آن

در سال‌های اخیر تحولات قابل توجهی در مدل‌های بانکداری به عنوان یک سرویس رخ داده است، که در آن بانک‌ها می‌توانند به لطف مقرراتی مانند دومین دستورالعمل خدمات پرداخت اتحادیه اروپا (PSD2) و مقررات محافظت از داده‌های عمومی (GDPR) به طور یکپارچه به یکدیگر متصل شده و خدمات شخص ثالث را از طریق API ارائه کنند. در نتیجه، اکنون بسیاری از بانک‌های دیجیتال، نئوبانک‌ها و بازارهای بین‌صنعتی راه‌اندازی شده‌اند که توسط بانک‌ها ارائه می‌شوند.

 

بانکداری متاورس

بانکداری در دنیای متاورس با تمام مدل‌هایی که در بالا گفته شد تفاوت دارد. فناوری متاورس از طریق ایجاد نوآوری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، پلی میان دنیای فیزیکی و مجازی ایجاد می‌کند که برای بقا به یک نظام مالی و اقتصادی هم نیاز دارد.

 

در بانک‌های دنیای متاورس، NFT در معرض توجه قرار دارد تا ایجاد ارزش کند. از آن‌جایی که متاورس به محیطی باز برای کار یا روابط اجتماعی تبدیل می‌شود، بنابراین نیاز به سازوکاری قابل اعتماد برای تبادل این ارزش‌ها افزایش می‌یابد.

 

اجزای دنیای مجازی متاورس

برای درک بیشتر مدل بانکداری متاورس و امکانات آن ابتدا باید ببینیم یک دنیای مجازی متاورس از چه چیزهایی درست شده است؟ در متاورس چهار عنصر اصلی اما مجزای فناوری، پلتفرم‌ها، صنایع و تجارت بازیگران اصلی هستند که هر کدام قسمتی از پازل ساخت این دنیای مجازی را تشکیل داده‌اند.

 

استراتژی ورود به متاورس بانک‌ها

نکته مهمی که در اینجا وجود دارد، استراتژی بانک‌ها برای ورود به متاورس است که به دو دسته کوتاه مدت (کمتر از ۱۲ ماه) و بلندمدت (بیش از ۱۲ ماه) تقسیم‌بندی می‌شود.

 

استراتژی کوتاه‌ مدت

در استراتژی کوتاه مدت، بانک‌ها می‌توانند چندین رویکرد داشته باشند؛ اول از همه تمرکز بر درگیر کردن مشتریان در متاورس‌های باز موجود است. بانک‌ها باید مشتریان بالقوه خود را شناسایی کنند و به آن‌ها خدمات مختلفی مانند کیف پول رمزنگاری شده، تسهیلات خرد، برخی خدمات بانکی و مدیریت سرمایه ارائه کنند. هم‌اکنون بانک‌های متعددی در سراسر جهان هستند که وام خرید زمین در متاورس یا سایر خدمات بانکی مانند افتتاح حساب و مدیریت ثروت را برای این محیط انجام می‌دهند.

 

استراتژی بلند مدت

از طرفی پیشرفت‌های اخیر در حوزه‌های مالی غیرمتمرکز و NFT به بانک‌ها کمک می‌کند تا برنامه‌ای بلندمدت برای حضور در متاورس تدوین کنند. بیشتر بانک‌های جهانی در حال حاضر خدمات دیجیتال و مدیریت مالی ارائه می‌کنند که قابلیت توسعه به این مدل را دارند. حتی بانک‌ها می‌توانند پلتفرم‌های دنیای مجازی را توسعه دهند و محصولات جدید را در متاورس خصوصی خود عرضه کنند.

شاید ورود بانک‌ها به بانکداری در متاورس هنوز زود باشد و ریسک بالایی هم داشته باشد اما بانک‌ها می‌توانند براساس برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت آمادگی لازم برای این تغییر را داشته باشند. سرعت پیشرفت تکنولوژی قابل توقف نیست؛ پس بهتر است که خودمان را برای تغییر شرایط و هماهنگی با مدل‌های جدید آماده کنیم.

نظرات

دیدگاه خود را اضافه کنید :

نام و ایمیل اختیاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.