
برای حفظ امنیت حساب و کارت بانکی خود چه کنیم؟

همزمان با پیشرفتهایی که در صنعت پرداخت رخ میدهد، کلاهبرداریهای مالی نیز در حال افزایش است. به خصوص از زمان ورود اینترنت به حوزه مالی و پرداختهای بانکی (اینترنت بانک، درگاههای پرداخت، اپلیکیشنهای پرداخت و …)، روشهای جدیدی برای سوء استفاده هکرها بوجود آمده است. در این مطلب شما را با نکاتی برای افزایش امنیت حساب و کارت بانکی خود آشنا خواهیم کرد.
نکاتی در مورد تعیین رمز کارت بانکی و محافظت از آن
قبل از هر چیز، بهتر است نکات زیر را در تعیین رمز کارت بانکی و محافظت از آن در نظر داشته باشید:
- سعی کنید رمز دوم کارت شما حداقل از ۸ رقم تشکیل شده باشد.
- از انتخاب شمارههای آشنا مثل شماره شناسنامه یا شماره دانشجویی برای رمز کارت بانکی خود اجتناب کنید.
- برای کارتهای مختلف خود، رمزهای متفاوت انتخاب کنید. با این کار حتی اگر شخصی به اطلاعات یکی از حسابهای شما دسترسی پیدا کند، سایر کارتها در معرض خطر قرار نمیگیرند.
- در صورت امکان از رمز پویا استفاده کنید. با این کار قبل از هر تراکنش، رمز منحصر بفردی به شماره تلفن همراهتان ارسال میشود.
- رمز کارت بانکی و حسابهای مالی خود را هر چند وقت یک بار (۲ الی ۳ ماه) تغییر دهید.
- هنگام مراجعه به دستگاههای خودپرداز و یا کار با اپلیکیشنهای پرداخت (مانند همراه کارت) در مکانهای عمومی، رمز خود را با احتیاط وارد کنید.
- از ارسال عکس مربوط به کارت بانکی خود برای دیگران اجتناب کنید. در صورت ضرورت حتما شناسه امنیتی کارت (CVV2) را بپوشانید و سپس عکس بگیرید.
نکات امنیتی مربوط به گوشی موبایل
امروزه بسیاری از تراکنشهای مالی از طریق تلفنهای همراه انجام میشود. برای افزایش امنیت، نکات زیر را در استفاده از تلفن همراه و اپلیکیشنهای مالی در نظر داشته باشید:
- تلفن همراه خود را قفل کنید و برای آن رمز عبور تعیین کنید.
- حتما از اپلیکیشنهای مالی دارای سیستم امنیتی بالا (رمز عبور، حسگر اثر انگشت و …) استفاده کنید.
- اپلیکیشنهای مالی را از درگاههای امن و مجهز به سیستم ضد بدافزار (مانند گوگل پلی و کافه بازار) دانلود کنید.
- در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن تلفن همراه، آن را از طریق نرمافزارهای مربوط به سیستم عامل اندروید و IOS قفل کنید.
- برای انجام امور بانکی از تلفن همراه خودتان استفاده کنید. به هیچ عنوان اطلاعات بانکی خودتان را وارد گوشی دیگران نکنید و از مکانهای عمومی مانند کافینت برای انجام امور مالی اینترنتی خود استفاده نکنید.
نکاتی در زمینه فیشینگ کارت بانکی و مقابله با کلاهبرداران و دزدان
فیشینگ به معنای ساختن سایتها و اپلیکیشنها و یا ارسال پیامکهایی مشابه واقعیت برای فریب و دسترسی به اطلاعات ورودی کاربران است. انواع فیشینگ و نکات ایمنی مربوط به آنها در ادامه توضیح داده شدهاست:
- طراحی درگاه پرداخت اینترنتی جعلی: افراد متقلب با طراحی سایتی مشابه صفحه درگاه پرداخت، اقدام به دریافت اطلاعات کارت بانکی شما میکنند. برای تشخیص درگاه امن، حتما دقت کنید که آدرس صفحه به جای «http»، با «https» شروع شود. همچنین دقت کنید که درگاههای پرداخت شاپرک حتما با نام «shaparak» شروع شده باشد و از اسمی مشابه آن استفاده نشده باشد.
- فیشینگ از طریق دستگاه POS: در این حالت کلاهبرداران با طراحی دستگاههایی مشابه دستگاه POS، اقدام به دریافت اطلاعات کارت بانکی شما میکنند. پیشنهاد میشود که در صورت امکان برای پرداخت حضوری از اسکن QR-Code استفاده کنید. در صورتی که این امکان فراهم نبود، بهتر است یک کارت بانکی با موجودی محدود را به خرید از دستگاه POS اختصاص دهید.
- فیشینگ از طریق ایمیلهای جعلی: هرگز به ایمیلهایی که از شما مشخصات کارت بانکیتان را میخواهند پاسخ ندهید. اغلب این ایمیلها با آدرسی مشابه سایت رسمی بانک، جهت دریافت اطلاعات مالی شما ارسال میشوند.
- فیشینگ از طریق پیامک: افراد متقلب یک پیامک تقلبی از جانب بانک یا اپلیکیشنهای پرداخت ارسال میکنند. این افراد سعی دارند اطلاعات مالی شما را از طریق کلیک بر روی لینک و یا ارسال پاسخ پیامک دریافت نمایند. برای جلوگیری از این نوع فیشینگ، حتما به سرشماره پیامک دریافتی دقت کنید.
منبع: سایت پلیس فتا
اگر در این زمینه سوالی دارید یا برای حفظ امنیت حساب و کارت بانکی راهکار دیگری دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
سلام شخصی تماس گرفت گفت چند ملیون برنده شدم گفت چند تا کد میاد بخون ۲ رو از کد ها رو خوندم ولی کد سوم که خیلی تایید میکرد که بگم رو بهش ندادم شک کردم الان میتونه به حساب های دیگه ام دسترسی پیدا کنه این حساب رو مسدود کردم؟؟؟ لطفا جواب بدید
سلام لطفا به هیچ شخصی اعتماد نکنید ما هیچوقت از برنده ها کد نمیخواییم.
سلام چند روز پیش داخل ی سایتی رفتم و برای فعال سازیس هزینه میخواست مشخصات کارتمو زدم اول 9000برداشت کرد و روزای بعد روزی 100000هزار برداشت میکنه چجوری جلو شو بگیرم
از بانکتون پیگیری کنید
سلام و وقت بخیر.دوست عزیز چگونه امکان دارد فقط خودم با یک دستگاه به همراه کارت متصل باشم ولی درقسمت تنظیمات و مشاهده دستگاه های فعال چندین دستگاه با آی پی های مختلف به همراه کارت من متصل باشند
سلام دوست عزیز ممکنه ای پی خودتون باشه جهت راهنمایی و حذف آن با ما تماس بگیرید.(02191020009)
سلام ممکنه پاسخ من رو بدید؟ ممکن هست درگاهی بصورت خودکار مبالغ مختلف از کارت کسر کنه بعد از نمایش خطای تراکنش؟ درگاهی بود که میخواستم باهاش مبلغ ۲۰۰۰ تومان پرداخت کنم اما اس ام اس رمز دوم به من فرستاده نمیشد برای همین بصورت کد شماره رمز دوم رو دریافت کردم و واریز کردم اما خطای تراکنش داد و گفت انجام نشده، اما بعدش اس ام اس بانک ملی اول کسر ۴۰۰۰۰ تومان بعد ۱۰۰۰۰ تومان برای من اومد در حالی که از هیچ کجای دیگر به جز همون درگاه بای مبلغ دو هزار تومان جایی تراکنش انجام ندادم، نگرانم اگر ممکنه کمکم کنید چیکار میتونم بکنم؟
سلام کاربر گرامی، برای رفع مشکل پیش آمده به اطلاعات بیشتری نیاز داریم. لطفا در صورت امکان با مرکزپاسخگویی همراه کارت (02191020009 ) تماس بگیرید و این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهید.
سلامـی سوالی داشتم..کد امنیتی کجایه کارت نوشته شده؟؟
سلام روی کارت cvv2 نوشته شده که همان کد امنیتی است.
سلام ببخشید من اتباع خارجی استم شماره ملی ندارم.. لطفا کمکم کنید چکار باید انجام بدم.. تشکر
سلام لطفاً برای راهنمایی با مرکز پاسخگویی همراه کارت (02191020009) تماس بگیرید.
بسیارخوب
با سلام خدمت شما
برنامه بسیار عالی وکاربردی هستش.مخصوصا نسبت به برنامه های مشابه سرعت بالاتری داره
با تشکر
برنامه بسیار خوبی است،از دستندر کاران این برنامه بسار ممنونم